djchef Sejarah Kek Pavlova | Pavlova Cake | PANAS GILER!! - DJDANCHEF

Monday 31 December 2012

Sejarah Kek Pavlova | Pavlova Cake

Ramai yang cari resepi kek pavlova coklat, resipi cake coklat mini tapi sejarah mengenai kek ini ada yang menarik untuk djdanchef kongsikan.

Pavlova adalah sejenis makanan pencuci mulut yang djdanchef perasan makin mendapat sambutan di Asia sekarang. Pavlova berasaskan daripada kerak meringue kemudian diikuti dengan krim (whipped cream) dan bahan hiasan seperti buah-buahan: buah kiwi, strawberri, blueberry, tidak termasuk kambing biri-biri. :-)

BERJAYANYA PAVLOVA BERGANTUNG KEPADA KERAK MERINGUE

Cara dan resepi membuat pavlova itu perlu lebih fokus kepada struktur meringue pavlova. Berjaya atau tidak berjaya pavlova itu bergantung kepada meringue nya.

SEJARAH PAVLOVA DAN ANNA PAVLOVA

Menurut sumber-sumber djdanchef baca nama pavlova ini diambil bersempana dengan nama penari ballet Rusia yang sangat terkenal ketika itu yang bernama Anna Pavlova. Pakar-pakar masakan dari New Zealand dan Australia menamakan pencuci mulut ini pavlova ketika penari belle itu datang melawat ke negara mereka.

KONTROVERSI NEW ZEALAND DAN AUSTRALIA

Kemudian berlakulah sedikit perbalahan dan kontroversi antara New Zealand dan Australia di mana masing-masing mengatakan Asal pavlova itu adalah daripada negara mereka.

Setelah penyelidikan dibuatkan, penyelidikan rasmi menunjukkan New Zealand adalah sumber asal pembuatan pavlova. Ada adengan tarik-tarik rambut kah djdanchef?

Pavlova adalah sebahagian masakan dan makanan yang penting bagi New Zealand dan Australia kerana resipinya yang mudah dan sering dihidangkan semasa jamuan makan dan cuti perayaan. - Resepi di djdanchef

Lihat Juga:
- Sejarah Kek Pavlova | Cake Pavlova

Beberapa gambar Pavlova yang cantik dan sedap.





JOM SHARE ARTIKEL INI:

9 comments:

  1. Suka sangat dengan pavlova expecially pavlova mini coklat

    ReplyDelete
  2. owh bru ak tau...dh ketagih mkn bnda ni..haha

    ReplyDelete
  3. belum pernah merasa, tapi memang teringin nk rasa^^

    ReplyDelete
  4. teringin nak belajar buat pavlova.hee

    ReplyDelete
  5. di semarang ada ga yah toko kue yg ngejuaL kue pavLova? _ _#

    ReplyDelete

Silakan komen djdanchef akan balas kunjungan anda.