djchef Sajian Jus Untuk Juadah Minum Petang | PANAS GILER!! - DJDANCHEF

Wednesday 22 May 2013

Sajian Jus Untuk Juadah Minum Petang

Sajian Jus Untuk Juadah Minum Petang | Blog Resepi Minuman  | Minuman Yang Dapat Hilangkan Dahaga Musim Panas

Sekarang ini cuaca di negara kita sangat-sangat panas giler. Dan ramai yang lebih suka mencari air yang sejuk atau berais untuk hilangkan dahaga ketika waktu petang yang panas.

Disini djdanchef nak kongsikan antara minuman-minuman yang sangat berkhasiat dan pada masa yang sama sangat sedap sekaligus dapat menghilangkan dahaga.

TOP 5 JUS YANG BAGUS UNTUK MINUM PETANG

5. JUS BUAH UMBRA / KEDONDONG

Sesetengah orang panggil buah umbra dan kadang-kadang dikenalin sebagai ‘kedondong’. Di dalam Bahasa Inggeris pula, buah ini bernama ‘hog plum’. Buah umbra sesuai untuk yang ingin kuruskan badan sebab jus umbra sangat rendah kalori dan tinggi dalam fiber. Selain daripada memakan buah ini dengan kuah rojak, ia boleh dijadikan sebagai minuman yang sedap. Minumlah jus umbra dengan limau atau asam.

4. JUS BUAH ROSELLE



Sebenarnya masih ada lagi yang tahu Buah roselle yang berwarna merah pekat sebenarnya datang daripada keluarga yang sama dengan bunga kebangsaan negara kita, apalagi kalau bukan bunga raya! Rasa jus buah roselle seakan-akan macam Ribena, tetapi tanpa gula. Buah roselle dikatakan boleh membuang panas badan dan boleh bantu kurangkan berat badan.

3. AIR SERAI

Hah? Air serai? Erkkk... Bukan semua orang tahu macam mana rasanya air serai. Tapi, adakah korang tahu yang serai adalah sejenis herba yang boleh menyembuhkan batuk, selsema dan sakit tekak? Jika rasa tidak sihat ataupun rasa sakit tekak, cepatlah masak serai dengan air dan minum bersama madu. Pada masa yang sama, boleh menikmati minuman ini di restoren tertentu yang disaji dengan ais krim.

2. JUS DURIAN BELANDA

Buah durian belanda sedap dimakan dan dipercayai sangat bagus untuk badan manusia. Jus durian belanda dapat  melegakan haus dan juga menyembuhkan ulser serta penyakit yang berkaitan ginjal. Boleh juga buat jus durian belanda di rumah daripada membeli di pasar raya yang kebanyakkan jus durian belanda di dalam botol mengandungi kandungan gula yang tersangatlah banyak.

1. AIR KELAPA

Juara Jus Minuman yang dapat hilangkan dahaga waktu petang semestinyalah Air Kelapa. Kalau nak ikutkan Air Tebu yang nombor 1 sebenarnya tapi antara Air Tebu VS Air Kelapa, air kelapa mempunyai banyak khasiat daripada air tebu atau orang utara panggil air nyok.

Air kelapa mempunyai banyak potassium utuk memberi anda tenaga selepas bersenam. Selain itu, ia juga sesuai untuk melegakan rasa haus.

Sajian Jus Untuk Juadah Minum Petang @ djdanchef

JOM SHARE ARTIKEL INI:

2 comments:

  1. haa gud info ..
    tgh2 panas nie kan
    tapi jus air serai ! ... waaa serius memang akak x pernah dgr dik .. hurmmm ;)

    ReplyDelete
  2. ye...takut nak try jus serai..hehehe..

    ReplyDelete

Silakan komen djdanchef akan balas kunjungan anda.