djchef Apa itu anxiety disorder? | PANAS GILER!! - DJDANCHEF

Tuesday 29 October 2019

Apa itu anxiety disorder?


Apakah itu anxiety disorder?

Semua orang berasa bimbang sekarang dan kemudian. Ia adalah emosi biasa. Sebagai contoh, anda mungkin merasa gugup ketika menghadapi masalah di tempat kerja, sebelum mengambil ujian, atau sebelum membuat keputusan penting.

Anxiety disorders adalah berbeza. Mereka adalah sekumpulan penyakit mental, dan kesusahan yang menyebabkan mereka dapat menghalang anda daripada menjalankan dengan kehidupan anda secara normal.

Bagi orang yang mempunyai satu, kebimbangan dan ketakutan adalah tetap dan hangat, dan boleh melumpuhkan. Tetapi dengan rawatan, ramai orang boleh menguruskan perasaan itu dan kembali ke kehidupan yang memuaskan.

Jenis Gangguan anxiety disorders
Anxiety disorders adalah istilah payung yang merangkumi pelbagai syarat:

1. Kecelaruan panik. Anda merasakan keganasan yang menyerang secara rambang. Semasa serangan panik, anda mungkin juga berpeluh, mengalami kesakitan dada, dan merasakan penderitaan (degupan jantung yang luar biasa atau tidak teratur). Kadang-kadang anda mungkin merasa seperti tersedak atau mengalami serangan jantung.

2. Anxiety disorders sosial. Juga dipanggil fobia sosial, ini adalah ketika anda merasa bimbang dan kesadaran diri terhadap situasi sosial sehari-hari. Anda membetulkan orang lain yang menghakimi anda atau berasa malu atau cemooh.

3. Fobia khusus. Anda merasa ketakutan terhadap sesuatu objek atau keadaan tertentu, seperti ketinggian atau terbang. Ketakutan melampaui apa yang sesuai dan boleh menyebabkan anda mengelakkan situasi biasa.

4. Anxiety disorders generalisasi. Anda merasakan kebimbangan dan ketegangan yang tidak realistik dengan sedikit atau tiada sebab.

Gejala anxiety disorders
Semua anxiety disorders berkongsi beberapa gejala umum:

Panik, ketakutan, dan keresahan
Masalah tidur
Tidak dapat bertenang dan tenang
Dingin, berpeluh, mati rasa atau kesemutan tangan atau kaki
Sesak nafas
Berdebar-debar jantung
Mulut kering
Loya
Otot tegang
Pening

JOM SHARE ARTIKEL INI:

No comments:

Post a Comment

Silakan komen djdanchef akan balas kunjungan anda.